Onlangs (laatste expositie);
Tuin van kapitein Rommel, Castricum, 2022
(zie foto’s galeij).
Terugblik Expositie Bewust Den Haag, ’Talk Earth to me’ 2021
Na twee keer annuleren vanwege de Corona-maatregelingen ging de expositie door.
Wij waren natuurlijk blij en hebben dan ook genoten van deze dagen en een mooie, inspirerende tijd met onze groep exposanten en bezoekers gehad.
Tijdens deze expositie waren naast mijn kunstwerken ook kaarten te koop.
Zie foto’s (galerij) en video
Headz for Hair/Den Haag/ Solo-expo/ tekening/ 15-08-2019 t/m 31-09-2019
Het oneindige helingsproces.
3,3, Expo-vitrine-Headz-for-hair, na-de-val-van-het-werk,is-deze-hersteld-en-alsnog-opgehangen, Het werk-heeft-toen-een-nieuwe-titel-gekregen
04,Het-oneindig-helingproces,2019,173x132cm,Multiliner,balpen-met-glitterverf-goudverf-en-glitter op-300grams-papier,geplakt-op-foam-10mm
Terugblik Landelijk atelier weekend Den Haag, 2018
Atelier bezichtiging waarbij ik bezoekers liet deelnemen aan mijn werk.
En miniworkshops vormen leggen.
Zie foto’s (galerij).
Werk:
De disciplines waarmee ik werk zijn uiteenlopend waaronder tekeningen, papiercollages, mixed media, schilderijen en installaties/beelden van natuurlijke materialen.
Als mensen mijn werk zien waarbij symbolen en vormen ‘mijn gereedschap’ zijn, krijg ik altijd te horen dat ze er blij door verrast zijn en er rustig van worden.
Mijn kunstenaarschap is een manier van mediteren voor mij, het geeft rust en herinnert me aan de oneindigheid van het leven waarvan ik overtuigd ben. Het is mijn wens om anderen te inspireren en te verbinden met elkaar. Daarnaast ook de maatschappij en de natuur waarbij bewustwording van de psychologie van de mens op neutrale wijze naar voren komt of mijn werk als meditatieve-objecten te laten fungeren.
Tevens valt mijn werk onder de interactieve maatschappelijke-betrokken kunst waarbij ik bezoeker of omgeving betrek bij het maken van mijn werken; Zo liet ik bijvoorbeeld bezoekers tijdens het landelijk atelier-weekend, in oktober 2019, meewerken aan een groot formaat tekenwerk. Waarbij ze kleine bloemachtige vormen mochten tekenen op plekken die ze zelf graag wilden. De bezoekers werden op deze manier een onderdeel van het kunstwerk zelf.
Het gebruik van herhalende vormen of symbolen is het belangrijkste onderwerp in mijn werk. Hiermee wilt ik een minimalistisch beeld creëren dat ruimte biedt voor eigen interpretatie en de toeschouwer uitnodigen om zijn of haar eigen fantasie naar voren te laten komen.
Mijn werk valt ook onder de abstracte, minimalistische en conceptuele kunst.
Opleidingen in kunst
2011-2012:
POST HBO Opleiding Beroepskunstenaars In de Klas (BIK), Utrecht,
Het bedenken en uitvoeren van kunstprojecten voor in het basisonderwijs.
2001-2006:
HBO opleiding Autonome Beeldende Kunst
AKV/St Joost, Den Bosch, Autonome richting; vrij tekenen, fotografie, video, installaties, performance.
1997-2001:
MBO Grafisch Lyceum Eindhoven, Eindhoven, Grafisch vormgeving, Ontwerp o.a. huisstijlen.
3,3, Expo-vitrine-Headz-for-hair, na-de-val-van-het-werk,is-deze-hersteld-en-alsnog-opgehangen, Het werk-heeft-toen-een-nieuwe-titel-gekregen
04,Het-oneindig-helingproces,2019,173x132cm,Multiliner,balpen-met-glitterverf-goudverf-en-glitter op-300grams-papier,geplakt-op-foam-10mm
Het verhaal en betekenis over het tekenwerk:
Titel: Het oneindige helingsproces, 2019
Formaat 173 x 132 cm
Materiaal: (Tekening op foam geplakt, inclusief houten lijst)
multiliner, goudverf, glitterverf en glitter.
‘De herhalende vorm van bloemetjes creëert een minimalistisch beeld dat ruimte biedt voor eigen interpretaties of emoties waarin iedereen zijn eigen/unieke universum in kan zien. Het ‘litteken’ in het midden van het werk: symboliseert de oneindige kracht van de natuur en die in onszelf zit om elk obstakel te overwinnen.’
In 2018 was ik begonnen aan een tekenwerk op groot formaat waarbij het herhalen van kleine bloemetjes het uitgangspunt was. Toen deze tekening ‘af’ was (deze hing in mijn atelier aan de muur), merkte ik na een aantal maanden dat de bloemetjes langzaam steeds lichter werden! Dit bleek door de zon te komen die er volop stond en ik balpen had gebruikt dat kwalitatief ook niet voldoende bleek te zijn. Ik moest deze tegenslag even laten bezinken maar nam dit proces al snel mee als een zegen, door een betere kwaliteit pen aan te schaffen wetende dat dit immers ook paste bij de kwaliteit van het leven waar dit werk voor staat en alle geduld te nemen om alle bloemetjes-vormen opnieuw over te trekken.
Daarnaast kreeg het werk uiteindelijk ook een lichte schaduw dat een nieuwe en extra dimensie gaf, wat weer mooi meegenomen was.
Weer een paar maanden verder was het werk af en ging ik uitzoeken hoe ik het kon inlijsten, want alleen laten uitsnijden en ophangen was er niet bij omdat het op de eerste plaats erg fragiel is zo’n groot papierenblad en er snel kreukels of hobbels in konden komen. Daarnaast wilde ik het tijdloos preserveren. Met glas erin zou dit te zwaar worden dus dit besloot ik zonder te doen.
Uiteindelijk had ik een drukwinkel gevonden die het werk op foam kon plakken. Het plan om er een houtenlijst voor te kopen had ik even opzij gezet vanwege het feit dat het wellicht niet nodig was en alles behalve goedkoop was.
Toen het werk weer thuis hing realiseerde ik me dat niet alleen het werk gegroeid was maar ik ook en besloot daarbij dat het ‘zwart-wit’ waar ik zoveel mee werkte deels over de boeg te gooien en letterlijk en figuurlijk meer kleur in mijn leven te brengen. Ik besloot toen delen van het werk met goudverf te vullen/schilderen.
Toen ik weer een paar maanden later het werk met veel trots in de vitrine van Headz for Hair ging hangen (expositie van een aantal weken), kwamen we de dag erna achter dat het werk was gevallen, blijkbaar had ik een van de haakjes niet goed bevestigd. Het werk was in het midden het meest beschadigd door een flinke vouw. Voordat ik mij teveel zorgen ging maken, besloot ik te wachten op een oplossing die er altijd wel komt. En ja die kwam er. Net zoals een wond van een mens beschouwde ik dit ook als een wond in mijn werk waardoor ik op het idee kwam om het op symbolische wijze te laten helen. Ik bestudeerde hoe hechtingen eruit zagen en besloot niet om alleen goudverf te gebruiken die ook symboliek staat voor geluk en magie maar ook glitters. Ik was blij met het eindresultaat en was blij dat dit voorval was gebeurd en ik en mijn werk nog meer hebben kunnen laten groeien. Door dit intensieve proces vond ik dat het tijd werd om het werk nieuw leven in te blazen en een andere titel te geven: Het oneindig helingsproces. Alsnog maanden later kwam het werk in de vitrine te hangen.
Ik besloot voor mijn volgende expositie in het Laak-theater een mooie houten lijst te laten maken op maat, immers ook omdat ik ervan geleerd had dat het werk beschermd moest zijn bij ongevallen. En laat staan de hoeveelheid keren dat ik met vervoer in angst had gezeten voor kans op beschadigingen.
Toen het houten frame geleverd werd op locatie een week voor de opening, ontdekte ik dat een zijde te klein was, blijkbaar had ik niet de juiste maat opgegeven en het tekenwerk nu te groot was om hem erin te plaatsen. Weer een obstakel dacht ik maar voordat ik me weer teveel zorgen ging maken besloot ik het werk op te hangen zonder lijst en het werk na afloop van de expositie bij te laten snijden bij de drukzaak waar ik al eerder een bezoek had gebracht.
Alhoewel het wikken en wegen was of zo de kwaliteit van het beeld niet achteruit zou gaan, zou het er toch nog mooi uit kunnen komen te zien. Dus besloot ik het te doen. Weer enkele maanden later voordat ik mijn volgende expositie Talk Earth To Me had liet ik het werk bijsnijden en paste het deze keer wel mooi in het houtenframe (dat overigens wel een tijdje duurde in verband met corona en een paar keer uitgesteld moest worden).
Het maken van het werk tot aan met de aanpassingen die het werk met zich mee heeft gebracht, heeft ongeveer 3 à 4 jaar in totaal geduurd. Toch was dit alles de moeite waard want het werk is de opening naar mijn universum geworden. Bloed zweet en tranen heeft het mij gekost maar het eindresultaat is onbetaalbaar.
De gehele Serie Universele gezichten staat voor dat wij mensen allemaal gelijkwaardig zijn ongeacht onze achtergrond zoals: leeftijd, uiterlijk, ras, ervaring, cultuur of geloofsovertuiging. Daarnaast hebben wij allemaal
onze emoties met ups en down.
Onlangs (laatste expositie);
Tuin van kapitein Rommel, Castricum, 2022
(zie foto’s galeij).
Terugblik Expositie Bewust Den Haag, ’Talk Earth to me’ 2021
Na twee keer annuleren vanwege de Corona-maatregelingen ging de expositie door.
Wij waren natuurlijk blij en hebben dan ook genoten van deze dagen en een mooie, inspirerende tijd met de bezoekers en onze groep gehad.
Tijdens deze expositie waren naast mijn kunstwerken ook kaarten te koop.
Zie foto’s Zie foto’s (galerij) en video
Terugblik Expositie Verbinding in het Laaktheater, 2019
Tijdens deze expositie was een heel oeuvre van mijn werk te zien.
Deze plek had ik uitgekozen in kader van maatschappelijk betrokken organisatie en diverse doelgroepen bezoekers trekken.
Zie foto’s (galerij)
Terugblik Landelijk atelier weekend Den Haag, 2018
Atelier bezichtiging waarbij ik bezoekers liet deelnemen aan mijn werk.
En miniworkshops vormen leggen.
Zie foto’s (galerij).
Zeggen over mij dat….